در حال بارگزاری...

مهاجرت تحصیلی

آزمون جی آر ای Graduate Record Examination) GRE) یک آزمون هوش و ریاضیات است که به زبان انگلیسی برگزار میشه. دقت کنید که این آزمون مثل آیلتس یا تافل یک آزمون زبان انگلیسی نیست که صرفا مهارت زبان شما رو بسنجه، بلکه یه امتحانیه که هوش، تحلیل، استدلال، منطق و ریاضیات شما رو مورد ارزیابی قرار میده. بنابراین نمیتونید صرفا با ارائه اون به دانشگاه پذیرش بگیرید.

پس جی آر ای به چه درد میخوره؟

یک سری از دانشگاه های جهان که اکثرشون تو آمریکای شمالی هستن برای دادن پذیرش به داوطلبان کارشناسی ارشد و دکتری، علاوه بر مدرک زبان، مدرک جی ار ای رو هم میخوان تا میزان درک و فهم افراد رو از مفاهیم پایه همچون ریاضیات بسنجن. بعضی از دانشگاه ها جی آر ای رو اجباری(بیشتر در آمریکا) و برخی اختیاری(بیشتر در کانادا) در نظر گرفتن. بیشتر سوالات امتحان از دوره دبیرستان طرح میشه، بنابراین زیاد سخت نیست. اگر شما مدرک جی آر ای رو به این دانشگاه ها ارائه کنید، احتمال گرفتن پذیرش بسیار افزایش پیدا میکنه.

آزمون جی آر ای به دو نوع جنرال و سابجکت تقسیم میشه که در ادامه فرق اون ها رو توضیح خواهیم داد. از اونجایی که آزمون جی آر ای یه آزمون زبان نیست، بنابراین صرفا مهارت های گفتاری(speaking) شنیداری(listening) دیداری(reading) و نوشتاری(writing) شما رو نمی سنجه(بر خلاف سایر آزمون های زبان). در آزمون جنرال مهارت های تحلیل زبان (Verbal Reasoning)، تحلیل ریاضی (Quantitative Reasoning) و تحلیل نوشتاری (Analytical Writing) مورد سنجش قرار میگیره در حالی که در آزمون سابجکت بیشتر مهارت های شخص در یک رشته خاص(ریاضی، فیزیک، شیمی، بیوشیمی، ادبیات انگلیسی، زیست‌شناسی، زیست شناسی سلولی و مولکولی و روانشناسی) مورد ارزیابی قرار میگیره.

کل فرایند آزمون جنرال در حدود 4 ساعت و آزمون سابجکت در حدود 3 ساعته. هزینه ثبت نام آزمون جنرال 205 دلار و آزمون سابجکت 150 دلاره. هر دو آزمون جنرال و سابجکت 5 سال اعتبار دارن و نتیجه آزمون جنرال بعد از 1 الی 2 هفته و سابجکت در حدود 5 هفته بعد از آزمون اعلام میشه. شما میتونین آزمون جنرال رو هر 21 روز یک بار و نهایتا تا 5 بار در سال انجام بدین، در حالی که آزمون سابجکت فقط سه بار در سال(ماه های آوریل، اکتبر و سپتامبر) برگزار میشه.

خوشبختانه هر دو نوع این آزمون در ایران برگزار میشه و شما برای ثبت نام میتونین به آدرس رسمی وب سایت برگزار کننده این آزمون به نشانی https://www.ets.org/gre مراجعه کنید. برای ثبت نام حتما باید مستر کارت یا ویزا کارت یا یک حساب بین المللی جهت پرداخت، داشته باشید. اگر حساب بین المللی ندارین نگران نباشین چون بعضی از سایت های ایرانی هم با گرفتن اطلاعات شما و مکان و زمان برگزاری آزمون، ثبت نام تون رو انجام میدن.

نتیجه گیری

مزایا

برگزاری آزمون در ایران و در نتیجه هزینه کمتر

داشتن اعتبار 5 ساله در مقابل سایر مدارک زبان که عموما 2 سال اعتبار دارند

کمک به گرفتن پذیرش از بسیاری از دانشگاه ها(داشتن نمره GRE یک امتیاز محسوب میشود)

معایب

عدم پذیرش جهت مهاجرت کاری

هزینه اضافی برای ارسال به بیش از 4 دانشگاه

کافی نبودن GRE جهت گرفتن پذیرش از دانشگاه(نیاز به گرفتن آیلتس و ...)