در حال بارگزاری...
Duolingo

مهاجرت تحصیلی

یکی از مشکلات در زمان همه گیری کرونا، عدم امکان انجام آزمون های زبان انگلیسی به صورت حضوری بود. در این زمان بود که آزمون دولینگو(Duolingo) معرفی شد که این امکان رو به شرکت کنندگان داد تا بتونن از منزل به راحتی در یک آزمون معتبر شرکت کنن. درسته که این آزمون به اندازه آزمون آیلتس مورد پذیرش نیست ولی اونقدری اعتبار داره که بتونید از خیلی از دانشگاه ها پذیرش بگیرید.

این آزمون چهار مهارت گفتاری(speaking) شنیداری(listening) دیداری(reading) و نوشتاری(writing) رو می سنجه و در سه بخش آماده سازی(10 دقیقه)، سوالات تطبیقی(25 دقیقه) و بخش سوم خود در دو بخش مصاحبه ویدئویی و نوشتن یک نمونه رایتینگ(10 دقیقه) برگزار میشه. در کل این آزمون در کمتر از یک ساعت به پایان میرسه. نتیجه آزمون هم در کمتر از دو روز در دسترس قرار میگیره.

چند تا نکته بسیار مهم در رابطه با این آزمون وجود داره. اول اینکه توسط این آزمون نمیشه مهاجرت کاری انجام داد. دوم اینکه بعضی از دانشگاه ها هنوز این آزمون رو برای پذیرش قبول ندارن و نکته سوم اینکه، از اونجایی که این آزمون برای حل مشکل عدم حضور فیزیکی شرکت کنندگان در مراکز برگزاری آزمون، مورد پذیرش قرار گرفته بود، این احتمال وجود داره که حتی دانشگاه هایی که در حال حاظر این آزمون رو قبول دارن، اون رو از لیست آزمون های مورد تایید حذف کنن(احتمالش خیلی کمه). بنابراین هر زمان که تصمیم به مطالعه و انجام این آزمون گرفتید، حتما به طور مرتب دانشگاه های مورد نظرتون رو چک کنید تا از پذیرش این آزمون اطمینان پیدا کنید. خبر خوب اینه که در زمان نوشتن این مطلب(مرداد 1401) که کرونا تقریبا در اکثر کشورها از بین رفته، بسیاری از دانشگاه ها اون رو میپذیرن که لیست این دانشگاه ها رو میتونید از صفحه رسمی خود سایت دولینگو به آدرس https://englishtest.duolingo.com/institutions مشاهده کنید.

دولینگو یا سایر آزمون ها؟

حالا اجازه بدید فرق بین این آزمون و آزمون های دیگه رو بررسی کنیم. اول از همه مدت زمان این آزمونه که 10 دقیقه است(بر خلاف بقیه که حداقل سه ساعت طول میکشن). فرق بعدی هم در مورد پذیرش این آزمونه که در پاراگراف قبلی گفتیم ویزای کاری نمیشه گرفت و بعضی از دانشگاه ها هم پذیرش نمیدن. فرق بعدی در هزینه آزمونه که بر خلاف باقی آزمون ها که بیش از 200 دلار هستن، این آزمون 49 دلاره و هزینه رفتن به مرکز آزمون رو هم نداره. همچنین این آزمون رو میشه در هر ساعت از روز و شب انجام داد در حالی که باقی آزمون ها رو باید از قبل رزرو کرد. و در آخر شما برای ارسال نتیجه آزمون هایی همچون تافل و آیلتس به ترتیب به بیش از 4 و 5 دانشگاه باید هزینه ای رو پرداخت کنید، در حالی که در دولینگو(همانند پی تی ای) نیازی به پرداخت این هزینه نیست. یه فرق دیگه هم هست و اون اینکه این آزمون تطبیقی و بسیار هوشمنده، یعنی اینکه سوال بعدی رو بر اساس پاسخ های قبلی شما تنظیم میکنه. مثلا اگر سوال قبلی رو درست جواب داده باشین، سوال بعدی سختر و بر عکس اگر سوال قبلی رو اشتباه جواب داده باشین، سوال بعدی ساده تر خواهد بود.

نحوه برگزاری آزمون

حتما باید حواستون باشه که اگر در هر آزمونی متوجه تقلب بشن، بدجوری تو دردسر میوفتین. تو این جور آزمون ها، فیلم شما از طریق وب کم ضبط میشه و بعد از آزمون چندین نفر این فیلم رو بررسی میکنن و کوچکترین نگاه به اطراف(غیر از کیبورد در زمان نوشتن) میتونه باعث دردسر بزرگی بشه. وقتی میخواین آزمون رو انجام بدین باید تو یه اتاق تنها باشین و فقط به دوربین نگاه کنین. با اینکه این آزمون از طریق مرورگر کروم قابل انجامه ولی هر گونه برنامه اضافی نباید در مرورگر شما نصب شده باشه(منظور Addons & Extensions)، چون سایتشون تشخیص میده و نمیزاره تو امتحان شرکت کنین. ضمنا آزمون شما بعد از اتمام بررسی میشه نه در حین انجام، بنابراین در حین آزمون کسی احتمالا به شما اخطار نمیده. ویدئویی که از شما ضبط میشه، در هنگام ارسال مدرک زبان برای دانشگاه، همراه با نتیجه آزمون به دانشگاه مربوطه ارسال میشه، بنابراین بهتره قبل از ارسال مدرک اون رو بررسی کنید و اگر راضی نبودین، مجددا امتحان بدین.

منابع آزمون

برای آمادگی آزمون، منابع خیلی زیادی تو اینترنت در دسترس هست که میتونید مطالعه کنید و همینطور با اساتید ما پیش برید. ضمنا سایت دولینگو این امکان رو داره که بتونید آزمون تستی انجام بدید. برای انجام آزمون تستی به آدرس https://englishtest.duolingo.com/register مراجعه کنید و پس از وارد کردن اطلاعات و ثبت نام در سایت میتونید آزمون تستی بدید.

نتیجه گیری

مزایا

هزینه کمتر نسبت به سایر آزمون ها

مهاجرت تحصیلی به اکثر دانشگاه ها

برگزاری تمام مراحل آزمون در کمتر از یک ساعت

مشخص شدن سریع نتیجه تست(معمولا کمتر از دو روز)

انجام آزمون در منزل و عدم نیاز به حضور فیزیکی در مرکز آزمون

عدم وجود هزینه برای ارسال به دانشگاه ها و سازمان های مهاجرتی

راحت تر بودن آزمون نسبت به سایر آزمون ها(به گفته برخی شرکت کنندگان)

معایب

عدم پذیرش جهت مهاجرت کاری

عدم پذیرش این مدرک زبان توسط برخی از دانشگاه ها