در حال بارگزاری...
کدام آزمون برای من بهتره؟

انتخاب مسیر

قبل از هر توضیحی، بهتره بگم که برای انتخاب آزمون و شروع دوره مربوط به اون، داشتن کمی مهارت در زبان انگلیسی لازمه. بنابراین اگر مهارت تون در زبان انگلیسی کمه یا اصلا آشنایی ندارید، بهتره ابتدا در کلاس های پایه و مکالمه ثبت نام کنید و بعد از اینکه کمی راه افتادین، راجع به آزمون تون تصمیم گیری کنین.

حالا بریم سراغ انتخاب آزمون. اجازه بدین خیلی ساده بگم. اولین قدم در انتخاب مسیر بین آزمون های IELTS، PTE، TOEFL، GRE و ... دلیل آزمون دادن شماست.

مثلا اگه قراره مهاجرت تحصیلی انجام بدین، تقریبا تمام آزمون ها گزینه های خوبی هستن، یا اگه قراره مهاجرت کاری به کانادا داشته باشین آیلتس گزینه ی خوبیه و یا اگه قراره مهاجرت کاری به استرالیا انجام بدین، آزمون پی تی ای پیشنهاد بهتریه. ضمنا اگه قراره مهاجرت تحصیلی به آمریکا یا کانادا داشته باشین احتمالا، GRE رو هم باید در کنار مدرک اصلی زبانتون ارائه بدین.

میزان پذیرش

وقتی مسیرتون مشخص شد، حالا باید ببینین اون دانشگاه یا سازمان مهاجرتی که دارین اقدام میکنین چه مدرکی رو با چه نمره ای میپذیره و مرتب باید پیگیر خبرهاشون باشین چون تغییرات زیادی در قوانین بعضی از اون ها رخ میده. مثلا تا دیروز فلان دانشگاه مدرک پی تی ای رو قبول نمیکرد، ولی الان قبول میکنه، یا به دلیل شیوع کرونا در جهان، بعضی از دانشگاه ها آزمون های زبان آنلاین از خانه رو قبول می کردن که به دلیل از بین رفتن ویروس کرونا در این کشورها، این قانون رو برای بعضی از آزمون ها برداشتن و دیگه قبول نمیکنن.

وقتی ویروس کرونا گسترش پیدا کرد، برخی از آزمون ها مثل پی تی ای، آیلتس و تافل، آزمون از خانه رو جهت حفظ جان شرکت کنندگان راه اندازی کردن. البته هنوز هم این نوع آزمون ها وجود داره و برخی پذیرش ها و ویزاها با اون صادر میشه و حتی سازمان های برگزارکننده این آزمون ها سعی دارن این آزمون رو فراگیر کنن، پس برای اطلاعات بیشتر بهتره به سایت اصلی هر کدوم از این آزمون ها برید و در مورد دانشگاه ها و سازمان های مهاجرتی که این نوع آزمون رو قبول میکنن، مطالعه کنید.

به نظرم آزمون پی تی ای به دلیل اینکه احتمال گرفتن نمره در اون بالاتره پیشنهاد میشه(البته اگر مشکلی با بحث مالیش ندارین) و از طرفی آزمون دولینگو پیشنهاد خوبیه به دلیل هزینه بسیار کم و راحتی در گرفتن نمره مناسب.

به هر حال هر کدوم از این آزمون ها یه سری مزایا و معایب دارن و این یعنی شما باید با توجه به شرایطی که دارین آزمون مناسب رو انتخاب کنین. پس به نظرم از طریق منوی بالای سایت، جزئیات هر کدوم از آزمون ها رو مطالعه کنین و بعد از اون با مشاوران، اساتید و شرکت کننده ها صحبت کنید تا بتونین بهترین تصمیم رو بگیرین.

پس اگر بخوایم یه نتیجه گیری انجام بدیم، به نظرم باید آزمون زبان رو بر اساس معیارهایی که عنوان کردیم و نظر اساتید مشخص کنین. ضمنا تا میتونید تحقیق کنید و در اینترنت جست و جو کنید تا اطلاعاتتون کامل تر بشه.

واقعیت و سراب

یه نکته بسیار مهم که خیلی از زبان آموزان در مورد اون اشتباه میکنن اینه که گول تبلیغاتی، مثل مدرک آیلتس در سه ماه یا غیره رو میخورن. واقعیت اینه که همه چی بستگی به پایه زبان شما داره. مثلا خودم که زبانم خیلی ضعیف بود، یک سال و سه ماه طول کشید تا نمره PTE 7.5 رو بگیرم، در حالی که یکی از دوستانم که پایه زبانش ضعیف بود یه استاد خیلی قوی با هزینه زیاد گرفت که سه ماهه نمره آیلتس شو بگیره ولی در آخر نتونست. بنابراین یه نفر که پایه زبان انگلیسیش قویه، شاید بتونه تو سه ماه نمره خیلی خوبی بگیره ولی کسی که زبانش ضعیفه قطعا به زمان بیشتری نیاز داره. بنابراین حتما حواستون باشه که واقعیت رو ببینین و گول تبلیغات رو نخورین.

و اما یه توصیه دوستانه، همیشه همه کارها رو آسون در نظر بگیر و اصلا نترس، به هدفت نگاه کن و به موانع، چاله ها و طول مسیر توجه نکن و برای رسیدن به هدفت تمام تلاشت رو بکن (: